Tunjukkan Kasih Dengan Ikhlas
Authored by (your name) | 0 love letter from other so far
Disuatu sudut dikaki lima sebuah kedai, seorang perempuan tua sedang berteleku sambil tanganya tergigil2 memegang sebuku roti. Sedikit2 dikunyahnya roti yang telah berkulat itu. Dihadapanya, tidak jauh dari situ, seekor ibu kucing sedang berbaring sambil diperutnya tiga ekor anknya sedang berebut menyusu.


Permpuan tua  itu hanya memerhati gerak laku kucing2 dihadapanya dengan senyuman. Apa rahsia senyuman itu? Sedangkan tadi dia baru sahaja dijerkah oleh anak perempuanya yang bekerja sebagai pelayan direstoran tidak jauh dari situ. Adakah hilang 'perasaan' sebagai ibu yang perlukan kasih sayang seorang anak?


Ingatlah, walaupun sekiranya jahat seorang ibu, namun sebagai ibu, dia juga perlu perhatian... sekurang-kurangnya tidak dibenci pun sudah memadai  . Bagi kita yang masih cergas, gunakanlah akal yang waras bagaimana untuk menangani ibu yang kononya jahat itu.


Dalam riwayat al-Hakim, daripada Jahimah al-Sulami, beliau datang menemui Rasulullah saw lalu berkata: "Wahai Rasulullah. Saya ingin berperang. Dan saya datang untuk berbincang." Rasulullah saw bertanya: "Adakah kamu mempunyai ibu?." Beliau menjawab: "Ya." Rasulallah saw bersabda: "Dampingilah dia. Sesungguhnya syurga terletak dikedua kakinya."

Older Post | Newer Post

Disclaimer


More about me here
Exchange links?
Back to entry

Bold | Underline | Italic

Shout

put your shoutbox here with width 200 px